Batu Buah Pinggang Pilihan Rawatan

Batu Buah Pinggang Pilihan Rawatan

Apabila anda mempunyai batu karang, pilihan rawatan seolah-olah berjalan, bermula daripada ubat semula jadi seperti jus dan vitamin tambahan, ubat-ubatan preskripsi dan juga pembedahan dalam kes-kes yang melampau. Setiap pesakit adalah berbeza tetapi jika anda mengalami anda ingin mencari rawatan yang bekerja dan kerja-kerja yang cepat.

Buah Pinggang konvensional Stone Rawatan Pilihan: Diet dan perubahan gaya hidup yang hampir selalu ditetapkan bersama-sama dengan pelbagai rawatan perubatan untuk membantu melegakan tanda-tanda mereka yang mengalami batu karang.

Diet dan Gaya Hidup Perubahan: Bergantung kepada jenis batu karang, doktor anda mungkin mencadangkan yang anda makan lebih atau kurang daripada makanan tertentu. Jika anda mempunyai sejarah batu urik doktor anda mungkin mencadangkan diet rendah protein yang dikurangkan, manakala pesakit yang mempunyai sejarah batu kalsium mungkin diberitahu untuk mengurangkan pengambilan garam mereka. Dalam semua kes, penghidratan yang betul adalah penting. Buah pinggang melaksanakan banyak "rawatan sisa" Operasi badan dan dehidrasi boleh membawa kepada pembentukan mineral yang boleh berkembang menjadi batu karang.

Ubat-ubatan: ubat untuk merawat pelbagai batu dari ubat tahan sakit, ubat-ubatan yang lebih kuat untuk membantu membubarkan batu. Batu-batu yang lebih kecil boleh kebanyakannya dibubarkan secara semula jadi, tetapi lulus mereka masih boleh menjadi agak menyakitkan, dan doktor menetapkan ubat sakit untuk membantu mengurangkan pesakit menderita. Untuk batu bersaiz sederhana, doktor boleh menetapkan alpha-blockers seperti Uroxatral, Cardura, atau Flomax untuk membantu berehat dan meluaskan otot ureter untuk membuat ia lebih mudah untuk lulus batu-batu. Di samping itu, jika anda mengalami batu berulang, doktor akan menetapkan ubat yang direka untuk membantu pertempuran badan anda mereka.

Rawatan fizikal: Bagi kes-kes yang lebih teruk, doktor mungkin menetapkan extracorporeal lithotripsy gelombang kejutan (ESWL) atau ureteroscopy untuk memecahkan batu-batu dan membuat mereka lebih mudah untuk lulus. Terapi ESWL menggunakan gelombang kejutan untuk memecahkan batu karang semasa mereka masih di dalam tubuh. Semasa prosedur ureteroscopy, seorang pakar bedah meletakkan tiub kecil sehingga saluran kencing akan memasukkan alat ke dalam tiub secara fizikal memecahkan batu-batu. Dalam beberapa kes stent yang akan ditinggalkan dalam ureter suatu masa yang sedikit untuk membantu dalam lulus batu-batu.

Pembedahan: Ini adalah pilihan terakhir, dan jelas salah satu yang paling berisiko. Dalam beberapa kes di mana batu-batu terlalu besar untuk dibubarkan doktor mungkin mengesyorkan pembedahan untuk menghapuskan mereka sebelum mereka boleh menyebabkan kemudaratan lebih kepada pesakit. Dalam prosedur nephrolithotripsy seorang pakar bedah membuat insisi kecil di belakang dan membuang batu dari buah pinggang, manakala dalam pembedahan terbuka, yang jarang dilakukan lagi, pemotongan dibuat dalam perut atau sampingan dan batu itu dikeluarkan dari sana.

1 komentar:

  1. Saya lagi masa brobat dng dr eliza dan alhamdulillah baru 1buan sekarang ureum dan kratin saya sudah turun drastis...saya tau dan sadar kalau penyakit ini bukan penyakit ringat dan gampang... Butuh proses yg alot dan panjang, tapi saya selalu br usaha dan br doa Dan kata dr eliza harus rutin insyah allah bisa sembuh... Dan saya pun yakin sebab baru 1 bulan kosumsi alhamdulillah hasil nya bagus sampai sampai dokter yg selama ini menangani saya HD kaget waktu di priksa lab darah saya sebelum HD ureum nya dan kratin nya kok bisa turun drastis... Kata beliau kalau hasil nya begini terus saya bisa sembuh kata nya..saya pun langsung mengucap alhamdulillah amin.. Saya sangat senang dng ucapan dokter yg selama ini menangani saya itu... Dan saya sangat br sukur kpd allah swt.. Semoga yg lain juga bisa seperti saya dan insyah allah saya dan yg lain juga bisa sembuh... Amin...
    Berkat obat resep khusus dari dr eliza dan semata semua atas ijin allah swt... Amin.. Ni saya beri no wa konsultasi dan brobat dng dr eliza 082269614664 semoga br manfaat amin...

    BalasHapus