Adakah Infrared Heat Therapy Meningkatkan peredaran darah?

Adakah Infrared Heat Therapy Meningkatkan peredaran darah?

Terapi haba inframerah telah digunakan selama kira-kira empat puluh tahun sebagai satu cara untuk merawat pelbagai kecederaan dan sakit di dalam tubuh manusia. Sinar inframerah adalah gelombang cahaya yang tidak dapat dilihat, tetapi merasakan sebagai haba. Matahari memancarkan sinar inframerah, dan itulah yang memanaskan badan kita. Far Infrared Rays adalah sinaran yang paling lama yang dipancarkan oleh matahari. Ia adalah haba berseri, dan menghasilkan haba dengan bertindak balas dengan besar-besaran. Haba inframerah menembusi badan, tanpa memanaskan udara di sekitarnya. Melalui penembusan ini, haba inframerah merangsang organ-organ, tisu otot, dan sistem peredaran darah. Gelombang inframerah mengaktifkan air yang dikomposisikan kebanyakan badan kita dan ia mengionkan dan merangsang air. Tubuh manusia sebenarnya menghasilkan sinaran inframerah, dan beberapa bentuk purba penyembuhan melalui tangan telah menggunakan tenaga ini. Penyelidikan yang paling ke Far Infrared Heat Therapy telah dilakukan di Jepun dan China semasa empat puluh tahun yang lalu.

Kerana terapi haba inframerah adalah tidak invasif dan bertindak balas dengan kandungan air di dalam badan manusia, ia meningkatkan peredaran darah, dan memberi manfaat tanpa meneran jantung. Hal ini dengan memperluaskan kapilari dan salur darah kecil yang membawa darah ke semua sel-sel tubuh manusia. Salah satu hasil peredaran darah yang meningkat ini telah dalam rawatan kanser di beberapa negara. Di sebuah hospital di Jerman, pesakit kanser diberi rejim pemakanan dan detoksifikasi, diikuti dengan dua minggu terapi haba inframerah. Oleh kerana peredaran darah dimaksimumkan, sel-sel kanser tidak boleh melampirkan pada dinding kapilari dan oleh itu tidak boleh membiak. Jika darah yang mengalir dengan bebas, sel-sel putih akan mengangkut sel-sel kanser, dengan itu menghalang pertumbuhan kanser. Sel-sel kanser juga amat sensitif kepada haba; suhu badan akan meningkat kepada kira-kira 40 darjah Celsius semasa terapi haba inframerah; sel-sel kanser tidak boleh terus pada orang-orang suhu.

Satu lagi hasil daripada peningkatan peredaran darah disertai dari sakit otot dan kecederaan. Kerana darah membawa oksigen ke kawasan itu, tisu yang rosak adalah nafas baru dan pembaikan segera. Ini edaran meningkat juga merendahkan tekanan darah, kerana kapal diluaskan. Ia juga membantu mengelakkan pembekuan yang membentuk apabila arteri menjadi sempit oleh plak, kalsium atau lemak. Apabila arteri membesar, aliran darah yang meningkat mampu untuk mengangkut deposit ini dan mengurangkan kemungkinan stroke atau serangan jantung yang disebabkan oleh penyempitan ini saluran.

Peningkatan tahap peredaran darah menggalakkan penyembuhan gangguan banyak dengan menyampaikan oksigen dan nutrien dibawa oleh darah ke seluruh bahagian badan, dan merangsang sistem limfa, yang bertanggungjawab untuk pengeluaran sel darah putih untuk memerangi jangkitan dan mengeluarkan racun. Manfaat terdiri daripada pengertian umum kesejahteraan pengurangan kedutan. Beberapa syarat-syarat lain yang dirawat dengan terapi haba inframerah adalah gastritis, artritis, sindrom carpal tunnel, sakit kepala, osteoporosis dan banyak gangguan biasa yang lain. Far Infrared Heat Therapy juga boleh membantu badan membuang toksin logam berat daripada sistem. Oleh yang menarik molekul air yang memerangkap toksin, molekul yang dikeluarkan, dan sistem peredaran darah yang boleh menghapuskan mereka. Terapi haba inframerah adalah satu kaedah yang berkesan untuk meningkatkan peredaran darah dan telah menjadi alat yang popular digunakan untuk membantu pesakit pulih daripada kecederaan dan keadaan kesihatan yang lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar